Det är lätt att känna sig ensam och överväldigad som förälder till ett barn med kommunikativ funktionsnedsättning. DHB finns för att vi ska få kraft, gemenskap och kunskap av varandra för att kämpa vidare för våra barn! År 2024 har vi funnits i 75 år och det kommer vi att fira under hela året.
En del i firandet är att bjuda in till den här föreläsningsserien. Under en kväll i månaden får du som förälder träffa intressanta föreläsare och få chansen att ställa dina frågor. Du får värdefull kunskap, inspiration och nya perspektiv. Du har möjlighet att skicka in dina frågor i förväg. Föreläsningarna är digitala, så att du kan vara med var du än finns i landet.
Vi spelar inte in föreläsningarna, så den enda chansen att se dem är att delta live.
Föreläsningarna kommer att tolkas till teckenspråk, eller ges på teckenspråk och tolkas till talad svenska.
Tid 19.00-20.15 (möjlighet att logga in från 18.45)
Kostnad: Medlemmar deltar gratis. Ickemedlem betalar 200kr.
Vill du bli medlem, gå in på länk nedan.
Bli medlem här
OBS! Anmälan öppnar ca en månad innan föreläsningstillfället. Håll utkik om detta i våra kanaler.
Ladda ner programmet i PDF via denna länk. Program digitala föreläsningar 2024
Vad är minoritetsstress, och hur kan vi minska den?
Att hela tiden vara den som är annorlunda, den som sticker ut, den som är föremål för blickar, kommentarer och frågor skapar en speciell sorts stress hos den som lever med en funktionsnedsättning. Minoritetsstress hos vuxna finns det en del forskning om, men hur det påverkar barn, är fortfarande inte särskilt utforskat, trots att barnkonventionen blivit lag. Vad kan föräldrar och omgivning göra för att minska den här stressen för barn och unga?
Lea Strandberg, psykolog och psykoterapeut
Vad vet forskningen om språkstörning/DLD?
Vad är språkstörning? Hur skiljer sig språkutvecklingen mellan barn med och utan språkstörning? Hur vanligt är språkstörning/DLD i olika åldrar?
Carmela Miniscalco Mattsson, professor i logopedi och forskare vid Göteborgs universitet
Hur kan man som förälder ta hand om sig själv mitt i kaos?
Det är tufft att vara förälder, och det blir inte enklare av att ha barn med extra utmaningar. Hur får man livet att fungera och relationen att hålla när livet emellanåt känns som en den ena stormen efter den andra? Hur kan man som förälder ta hand om sig själv?
Birgitta Spjut Janson är Fil. dr i psykologi, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut
Unga hörselskadade Mellan två världar
Riksförbundet DHB bedriver Arvsfondsprojektet Mellan två världar, om att vara ung hörselskadad och leva i gränslandet mellan den hörande och den teckenspråkiga världen.
I den här föreläsningen berättar projektets föreläsare om sina erfarenheter. Hur det är, vad de har varit med om, utmaningar, vad som hjälpt dem och medskick till anhöriga och professionella som de möter i sin vardag.
Moderator: Emelie Crona, projektledare Mellan två världar
Utsatt på nätet, hur kan vi som föräldrar förebygga, upptäcka och hjälpa?
Sociala medier och gaming har många fördelar och positiva sidor. Inte minst kan de erbjuda gemenskap för den som har sociala utmaningar. Samtidigt visar forskning att barn och unga med funktionsnedsättningar löper större risk att bli utsatta för brott och kränkningar på nätet. Hur kan vi som föräldrar stötta? Vad ska vi se upp med? Byrån mot diskriminering i Östergötland drev mellan åren 2015 och 2017 projektet Jag på nätet. Projektet tog bland annat fram handledningsmaterial för att jobba med frågor om delaktighet och utsatthet på nätet inom den anpassade skolan.
Karin Granholm, projektansvarig Jag på nätet vid Byrån mot diskriminering i Östergötland
Att vara döv eller hörselskadad idrottare, utmaningar och möjligheter
Det kan finnas många hinder för den som är döv eller hörselskadad för att komma igång med idrott och att hålla fast vid idrotten genom livet. Arvsfondprojektet Idrottsvänner, som drivs av Svenska Dövidrottsförbundet, syftar till att underlätta för ungdomar att fortsätta med sin idrott när de flyttar till Riksgymnasiet. De vill också sprida kunskap för ett mer tillgängligt idrottsliv.
Anna Polivanchuk, projektledare Idrottsvänner
Språkstörning i skolan – hur kan jag som förälder stötta mitt barn?
Vad är det som blir svårt i skolan rent konkret för den som har språkstörning? Vilket stöd behövs? Vilken hjälp finns att få? Vad kan vi göra hemma för att ge bästa möjliga förutsättningar? Julia Andersson, alias LogopedJulia arbetar som skollogoped och har ett uppmärksammat Instagramkonto där hon delar med sig av tips, inspiration och kunskap
Julia Andersson alias LogopedJulia, skollogoped med vidareutbildning i specialpedagogik
Vad har hänt med döva barns rättigheter på 75 år?
DHB startade för 75 år sedan som föreningen Döva barns målsmän, en föräldraförening på Manilla skolan, en skola för döva barn. Vilka viktiga milstolpar har passerats sedan dess när det gäller utbildning och rättigheter för döva och hörselskadade barn? Hur ser det ut idag?
Greger Bååth, fd generaldirektör för SPSM och hedersledamot i DHB
Teckenspråket, större än dövvärlden
Jessica Bartels är hörande och har språkstörning. Hon har valt teckenspråket som sitt modersmål. Vad var det som fick henne att göra det valet, och hur har det fungerat för henne och hennes familj? Vad är fördelarna med teckenspråk? Vilka möjligheter öppnas? Vilka är utmaningarna?
Jessica och Eva Bartels
Hjälpmedel – tips och trix!
Idag finns en mängd olika smarta och roliga hjälpmedel som kan stötta t.ex. koncentration och språkinlärning. Företaget Funka Mera erbjuder hjälpmedel och pedagogiska verktyg för personer med eller utan funktionsnedsättningar. Många av de som arbetar med Funka Mera har egna funktionsvariationer/nedsättningar, eller är föräldrar till barn med särskilda behov. De strävar efter att göra tillvaron enklare för alla som måste kämpa lite extra i vardagen. I den här föreläsningen får du veta mer om olika hjälpmedel och vad de används för!
Malin Lyckgård, Funka Mera